Tänään tutkailtiin kameroiden valkotasapainoasetuksia (WB = white
balance), jotka määräytyvät värilämpötilojen mukaan.
Erilaisilla valolähteillä on erilaiset värilämpötilat, jotka vaikuttavat
valokuvan valkotasapainoon.
Jos kameran
WB-asetus on säädetty oikein suhteessa kuvattavan kohteen valolähteeseen, tulee
kuvista luonnollisen värisiä. Jos taas valitaan valolähteestä poikkeava
WB-säätö, saadaan aikaan epäluonnollisia, mutta joskus todella mielenkiintoisia
värivaikutelmia.
Järjestelmäkameroissa
voidaan asettaa valkotasapaino itse mittaamalla kohteen valossa valkoinen
pinta, esim. paperi. Tästä mittauskuvasta tulee asetus siinä tilassa
kuvattaville kuville. Asetusta voi usein vielä säätää eri säätimellä kylmempään
tai lämpimämpään suuntaan (Canon).
Tässä Canon 5D:n valkotasapainovalikko: AWB - automaattisäätö, päivänvalo, varjoinen päivänvalo, pilvinen, hehkulamppu, loisteputki, salama (muista avata salama myös), ennen K-merkkiä oleva kuvio/säädin valitaan silloin kun halutaan asettaa valkotasapaino valkoisen pinnan avulla, K tarkoittaa valikkoa, josta löytyy valmiita lukuja, esim. 3450 °K.
|
Värilämpötila ilmoitetaan Kelvinasteina = °K. Tässä muutamia yleisimpien sisustuslamppujen värilämpötiloja. Tiedot ovat sivulta: http://www.lampputieto.fi/lamput/
Esimerkkejä värilämpötiloista:
Hehkulamppu | 2700 K |
Halogeenilamppu | 3000 K |
Pienloistelamppu | 2700-4000 K |
Loistelamppu | 2700-6500 K |
LED-lamppu | 3000-6500 K |
Päivänvalo | 5500 K |
9300 °K on hyvin kylmää varjon valoa, 5500 °K on päivänvalon ja salamavalon lukema. Värilämpötilaa voi mitata siihen tarkoitetulla erillisellä mittarilla. Mikähän on tavallisen energialampun värilämpötila?
Hankalinta valkotasapainon säätö on ns. sekavalossa, esim. sisätilassa on hehkulamppuvalo ja ulkoa tulee kylmää päivänvaloa. Vaihtoehtona on kuvata automaattiasetuksilla tai ottaa kaksi kuvaa, joista sitten kuvankäsittelyssä muokataan kuva, joka vastaa omaa mielikuvaa valaistuksesta.
Ihmissilmä ei pysty analysoimaan värilämpötiloja niin hyvin kuin kamera. Esim. valkoisen tulkinta on vaikeaa, koska tiedämme paperin olevan valkoisen, vaikka se loistelampun valossa olisikin ihan vihreä. Toisaalta kameran automatiikka liioittelee, eli pyrkii korjaamaan virheväriä liikaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti